Wednesday 12 October 2011

Artikel Jurnal-Pengurusan Penglibatan Pelajar dalam Amali Sains

Kajian  ini bertujuan untuk meneroka cara guru mengurus pelajar bagi meningkatkan penglibatan
mereka dalam amali sains. Kajian yang berbentuk kajian kes dan menggunakan pendekatan kualitatif bagi pengumpulan data.Hasil kajian menunjukkan penglibatan pelajar dalam amali sains adalah tinggi, apabila guru mengurus mereka dengan membahagi pelajar kepada tiga hingga lima orang sekumpulan serta mengagih tugas. Didapati rondaan dan teguran sepanjang kerja amali berlangsung, pemberian ganjaran positif dan kerjasama pembantu makmal mengawasi pelajar, turut membantu meningkatkan penglibatan pelajar dalam kelas amali.


http://www.ukm.my/jurfpend/journal/vol%2034%202009/pdf/BAB%5B12%5D.pdf

4 comments:

  1. berdasarkan kajian di atas, saya bersetuju bahawa semakin kecil bilangan pelajar dalam kumpulan amali, semakin tinggi peningkatan pelajar dalam aktiviti amali sains.

    ReplyDelete
  2. Close monitoring can give good impact to the students. I also agreed that a smaller scale group is more productive than a bigger scale group in Teaching and Learning process.

    ReplyDelete
  3. Penglibatan pelajar adalah penting bagi melahirkan warga yang kreatif dan inovatif.Oleh itu,peranan guru juga adalah perlu dalam memastikan pelajar menguasai konsep yang betul.

    ReplyDelete